Tuesday 4 June 2013

Sejarah Parti Politik

Dalam post ini tidak perlulah kami merujuk pada parti politik lain. Cukuplah dengan pendedahan sejarah UMNO parti yang paling ampuh di Malaysia.

Apa itu UMNO?

UMNO ialah singkatan dari United Malay National Organization. Parti ini secara ringkasnya parti melayu dan menjadi simbol kekuatan ketuanan melayu. Parti ini terkenal kerana telah menjadi tajuk utama fungsi kemerdekaan di Tanah Melayu. Kononnya parti inilah yang menjadi tunjang dan parti melayu tunggal yang memperjuang kemerdekaan Tanah Melayu. Tetapi sejak akhir akhir ini parti ini menjadi bahan lawak kepada anak muda. Ini kerana anak muda mempunyai akses lain yang lebih canggih. Maklumat dunia berada di hujung jari setiap manusia di muka bumi ini hatta binatang sekalipun. Makhluk bernama manusia ini mula menyedari hakikat sebenar UMNO dan Malaysia:

  1. UMNO parti yang menjadi talibarut British menuntut kemerdekaan Tanah Melayu dengan cara menentang pejuang-pejuang  tulen Tanah Melayu.
  2. Kemerdekaan Tanah Melayu dituntut tanpa pertumpahan darah. Sila rujuk negara-negara lain dalam proses menuntut kemerdekaan. Tak payah rujuk jauh sangat sila rujuk sejarah Indonesia menentang penjajah Belanda. Ini menjadi bahan paling lawak.
  3. Lagu Negaraku diciplak dari lagu Terang Bulan dari Indonesia. Serius lawak gila.
  4. Bendera Malaysia tiada motif nusantara seolah diciplak dari Amerika. Lawak jugak ni.
  5. UMNO parti yang memiskinkan orang melayu.






No comments:

Post a Comment