Sunday 9 June 2013

Jawatan ‘CC’ dalam kerajaan

CC bukan bermaksud cubic capacity. Cc bermaksud Chief Clerk. Di kebanyakan jabatan kerajaan wujud CC ini dan mereka ini ramai yang melayu. CC ialah kekananan jawatan kerani dalam pentadbiran sesuatu organisasi. CC ini berkhidmat hampir 20 tahun dalam jabatan dan menjadi manusia paling berpengalaman dalam sesebuah jabatan.

Apa yang menarik tentang CC?

CC ini tua. Berpengalaman. Dan yang paling penting mereka ini lebih sudu dari kuah. Tapi ada perbezaan ketara antara CC lelaki dan CC wanita. Cc wanita lebih poyo. Cc lelaki lebih relaks mungkin tanda-tanda kemalasan yang melampau atau ada alasan lain yang lebih munasabah.

CC selalunya akan menjadi gila kuasa melampau yang boleh menyebabkan manusia sekeliling meluat melihat perlakuan beliau tetapi manusia bertanda CC ini tidak akan mengendahkan perasaan manusia lain di pejabat. Kadang kadang bos jabatan tidak setegas CC ini. Mungkin juga bos di jabatan meluat dengan CC tersebut tetapi oleh kerana ingin menggunakan khidmat beliau maka bos akan mendiamkan diri dan hanya akan memaki CC apabila pulang ke rumah sambil memandu atau dengan cara lain.

Asas pendidikan seorang CC ini hanya setakat SRP/PMR dan yang paling tinggi hanya SPM. Ini bukan bermaksud menghina intelek seorang CC tetapi ini hakikat. Kenaikan pangkat mereka berasaskan senioriti. Kadang kadang seorang CC tidak tahu menahu mengenai alam maya apatah lagi menggunakan email. Ini kerana dizaman mereka hanya wujud mesin taip. Acap kali mereka terpaksa berlakon tahu sesuatu kemodenan itu untuk melindungi kejahilan mereka tapi perkara ini sangat mudah disedari oleh orang lain.


CC..TOLONGLAH JANGAN POYO SANGAT..

CC..ANDA SELALUNYA BODOH..

CC..ANDA MELAYU ..

CC..KALAU ANDA ADA MASALAH SEKSUAL…SILA JUMPA PAKAR..

CC…ANDA GILA…


Entri seterusnya akan disentuh hal pegawai ,pengarah sesebuah jabatan. Mereka ini pun lawak jugak!!!!

6 comments:

  1. Posting sampah! Blogger sampah! Aku ni cari lah cerita dan maksud CC ini apa di Jabatan Kerajaan. Last2, yg sampah ni pun ada juga. Posting ini bukan nak terang skop dan jawatan kerja CC. Tapi, posting sampah sekadar hanya untuk luah perasaan. Patutlah website hambar. Salah 1 sebabnya webbsite dan penulis tak matang. Macam bodoh je tulis panjang2 karangan semata2 nak luahkan perasaan. Kpd yg baca coment aku dahulu sebelum baca penulisan sampah admin website ni, korang takyah buang masa nak baca. Dia punya penerangan just tulis maksud cc je. Selain drp tu, semua sampah.

    Hari ni aku dah faham apa itu erti SAMPAH MASYARAKAT. Ini lah yg di namakan sampah masyarakat punya penulisan. Memalukan. Ini kalau budak sekolah baca pun dah meluat. Orang cari ilmu, kau cari sampah. Jijik giler kau punya posting. Ni mesti kau pangkatnya rendah dari cc kan?

    Malas layan dan baca penulisan sampah masyarakat ni. Jijik giler. Najis mughalazah pun tak sejijik macam ni. Bye!

    ReplyDelete
  2. Tak baik, dosa. Astaghfirullahalazim. Awak tahu tak setiap perkataan buruk yg awak tulis ni akan dihisab oleh Allah swt. Bersihkan hati awak ya, in shaa Allah. Sama2 kita perbaiki diri

    ReplyDelete
  3. Hahahha..ni lawak...meletup betul.. bagi saya mmg ada betul pun dia cakap. CC ni watak dia lebih kurang, apa yg dia cakap..hahahahha. mungkin kalau yg marah tu, dia tu CC. Sebabkan senior EGO tu mau tinggi...tapi saya pon sbnrnya nak tau skop kerja CC...susah sgt ka kerja lepa nak kena buat muka mandom 24 kat office.hahahahahah

    ReplyDelete
  4. Lahh baru nak maki posting tahun 2013 upenya.. Ni mesti tngh bedendam ngan sesapa ni sbb emo sngt baca..skng ni dah x releven dah benda ko ckp ni.. Yelah yg malas tu tetaplah malas, tpi kbnyakan skangdh ada diploma Or degree dah.. X tau diam2 je.. Buat malu mahsyahrakat je

    ReplyDelete
  5. mesti blogger ni da mati kan

    ReplyDelete